Norlaily bt Md Zain ( EL-P02 )
D20102041897
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN : Pendidikan Islam
BIDANG : Al-Quran
TAHUN : 3 Delima
BILANGAN MURID : 29 Orang
TARIKH : 12 Oktober 2011
HARI : Rabu
MASA : 8.40-9.30 Pagi (40 minit )
TAJUK : Surah Al-Aa’diyaat ( Ayat 1-5)
OBJEKTIF : Pada Akhir Pembelajaran Murid Dapat:
1.1 Membaca surah Al-Aa’diyaat dengan betul.
1.2 Membaca Surah Al-Aa’diyaat dengan betul dan
fasih.
1.3 Membaca Surah Al-Aa’diyaat dengan fasih dan
bertajwid.
PENGETAHUAN SEDIA ADA MURID:
Murid telah mengetahui bacaaan kalimah dan ayat
pendek di dalam Al-Quran di Kelas Fardu Ain.
PENERAPAN NILAI : Rajin membaca Al-Quran, bekerjasama semasa
bacaan dalam kumpulan dan berani menyebut
bacaan ayat pendek yang terdapat dalam surah.
KBKK : Menjana idea, membuat gambaran mental,
menghubungkait, menjelaskan, menghuraikan dan
merumuskan.
KEPELBAGAIAN KECERDASAN : Kecerdasan interpersonal,kecerdasan visual.
BAHAN BANTU MENGAJAR : Kad kalimah dan kad ayat.
RUJUKAN GURU :
1. Buku Panduan Guru Pendidikan Islam (Tahun 3)
2. Buku Teks Pendidikan Islam Tahun 3 ( Jilid 1 )
3. Buku Rujukan Sasbadi Pendidikan Islam Tahun 3 KBSR
Langkah/ masa | Isi Pelajaran | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | Strategi/ Kaedah/ABM/ Nilai/KBKK/ MI |
Set Induksi (5 minit ) | Pendahuluan:
( Al-Aa’diyaat)
(1-5) |
| Strategi : Berpusatkan Murid Kaedah : Mendengar dan soal jawab. Nilai : Bersungguh-sungguh dan rajin. KBKK : Membuat gambaran mental |
Langkah 1 ( 8 minit ) | Kalimah dalam surah: Ø $\Û÷6|Ê Ø $\èø)tR Ø $ºèøHsd |
| Strategi : Berpusatkan murid dan guru. Kaedah: Mendengar, melihat dan soal jawab. Nilai : Berani untuk cuba membacakan kalimah dan rajin. ABM: Kad Ayat. KBKK : Menjana idea, membuat gambaran mental dan menjelaskan cara bacaan yang betul. MI: Kecerdasan interpersonal dan kecerdasan visual-spatial. |
Langkah 2 (12 minit ) | Kad Ayat : Surah Al-Aa’diyaat (Ayat 1-5) فالمغيرت صبحا فاثرن به نقعا فوسطن به جمعا |
| Strategi : Berpusatkan murid dan guru. Kaedah: Mendengar, melihat dan soal jawab. Nilai : Berani untuk cuba membacakan ayat dan berusaha bersungguh-sungguh. ABM: Kad Kalimah KBKK : Menjana idea, membuat hubungkait diantara bacaan ayat ke dalam kalimah pendek dalam surah. MI: Kecerdasan interpersonal dan kecerdasan visual-spatial. |
Langkah 3 ( 15 minit ) | Aktiviti Main Peranan: Aktiviti berkumpulan: Surah Al-Aa’diyaat (Ayat 1-5) |
| Strategi : Berpusatkan Murid Kaedah : Mendengar dan soal jawab. ABM : Bekas Pensel Nilai : Bersungguh-sungguh dan bekerjasama dalam kumpulan. KBKK : Membuat gambaran mental MI: Kecerdasan interpersonal dan kecerdasan visual-spatial |
Penutup ( 5 minit ) | Rumusan :
|
| Strategi : Berpusatkan guru dan murid. Kaedah : Mendengar. Nilai : Kerjasama dan hormat menghormati. KBKK: Merumuskan |
REFLEKSI GURU :
Murid seronok dapat membaca ayat-ayat tersebut ketika dalam permainan kumpulan. Walaupun begitu masih ada murid yang tidak dapat membaca ayat dalam surah Al-Aa’diyaat, mereka ini akan diberi pemulihan dalam waktu Tasmik.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan